به وبلاگ روستای سرسبز دهبه (ده به) خوش آمدید

با سلام و عرض خیرمقدم. این وبلاگ به معرفی کامل روستای دهبه، واقع در شهرستان قیروکارزین استان فارس می پردازد.

به وبلاگ روستای سرسبز دهبه (ده به) خوش آمدید

با سلام و عرض خیرمقدم. این وبلاگ به معرفی کامل روستای دهبه، واقع در شهرستان قیروکارزین استان فارس می پردازد.

قهرمانی تیم فوتسال شهدای روستا در جام رمضان شهرستان

تیم پر افتخار فوتسال "شهدای روستای دهبه"، امسال نیز به مانند هر سال، در 2 جامی که هر ساله به مناسبت ماه مبارک رمضان در سطح شهرستان و با عنوان "جام رمضان" به میزبانی شهرهای قیر و کارزین به صورت جداگانه برگزار می شود شرکت نمود و بازهم مثل همیشه در هر 2 جام افتخار آفرید.



تیم فوتسال روستا که با تلاش بچه های روستا و سرپست و مربی آن، آقای نایب جعفری و همچنین حمایتهای دهیار ، شورای اسلامی و اهالی روستا چندسالیت که در سطح شهرستان و استان خوش میدرخشد، خوشبختانه امسال نیز توانست در جام برگزار شده در شهر کارزین که 12 تیم از سراسر شهرستان در آن حضور داشتند به فینال مسابقات راه یافته و به مقام قهرمانی دست یابد.


همچنین این تیم، در جام دیگری که همزمان در شهر قیر برگزار میشد، از میان 10 تیم حاضر در آن، و با بدشانسی و ناباوری محض، در ضربات پنالتی متاسفانه از تیم ویراژ قیر که از شرایط میزبانی برخوردار بود شکست خورد و برای چندمین بار نایب قهرمان شهرستان شد.

ادامه مطلب ...

آشنایی با گویش محلی و برخی از اصطلاحات و جملات مورد استفاده اهالی روستا !

متاسفانه بنده از تاریخچه و گذشته ی زبان، نحوه ی ادای واژگان و تلفظ کلمات توسط مردم منطقه و اهالی روستا و اینکه لهجه و نوع گویش ما در طول تاریخ چگونه به مانند بیشتر زبانهای دیگر دنیا دستخوش تغییر و تحول گردیده است و یا اینکه ما و آباء و اجداد ما با کدام قوم و قبیله مرتبط تریم و گویشمان به کدامیک از آنها نزدیکتر است،اطلاعات خاص و دقیقی در دسترس ندارم.

اما، یکی از دوستان زحمت جمع آوری چند اصطلاح جالب از صدها اصطلاح مورد استفاده ی اهالیِ بعضا قدیمی تر و کهنسالتر روستا (افراد متولد دهه 20-50) را نموده است، که جالب دانستیم برای بازدیدکنندگان عزیز خصوصا عزیزان غیر بومی و با ذکر یک مثال از نحوه استفاده آنها را منتشر سازیم. امیدوارم که نظرتان بعد از خواندن جلب و برایتان مفید واقع شود شود.

- در حال حاضر حدود 30-40% از این اصطلاحات توسط نسل جدید دیگر استفاده نمی شود.
- واژه هایی که با علامت * مشخص شده است، توسط نسل جدید کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

1. واژه "دید" به معنای "دود". مثال: دِلُم ریت دید آورد!

(این جمله یک جمله ی کنایه ای و به این معنیست که تو داری موجب رنجش خاطر من میشوی!)


2. طِفل یا طِلف به معنای "تفاله".معمولا اشاره به تفاله چای دارد.


* 3. آفتین معادل واژه "آستین" مثال: پیرَنِ آفتین کوتا! (پیراهن آستین کوتاه)


* 4. عِشم و اوقات؛ کنایه از آسایش و آرامش؛

 مثال: (سیم عشم و اوقات نَشتِی!). این جمله کنایه از سلب آرامش و آسایش را دارد که معمولا به هنگام اذیت کردن و شلوغ بازی در آوردن بیش از حد بچه های خردسال توسط مادران خطاب به آنها استفاده می شود.

 

5. مُچَل(Mochal). به افراد فلج اطلاق میشود!


ادامه مطلب ...